نقش تسهیل‌گر در تست بلبین

چه اندازه نقش تسهیل‌گر در تست بلبین را می‌شناسید؟ آیا می‌دانید اشخاص مختلفی که در این نقش از تست بلبین قرار می‌گیرند، باید دارای چه ویژگی‌هایی باشند؟ نقش تسهیل‌گر، با مهارت‌ها و توانایی‌هایی که دارد در تلاش است تا فرصت‌ها و منابع مورد نیاز برای پیشرفت و موفقیت گروه خاصی از افراد را فراهم سازد.

به عبارتی، تسهیل‌گران اشخاص را قادر می‌سازند تا به گروه‌هایی از سایر افراد کمک کنند تا به صورت مؤثر و سازنده با همدیگر کار کنند. از این جهت وجود یک تسهیل‌گر در یک تیم از هر سازمانی بسیار ضروری است تا هماهنگی‌های لازم را در تیم ایجاد کند. امروزه‌ در مقایسه‌ با گذشته‌، ایفای‌ نقش‌ مدیریت‌، از نظر توسعه‌ی ارتباطات‌، پیچیدگی‌ اهداف‌ و وظایف‌ سازمانی‌، انتظارات‌ کارمندان و مهارت‌های‌ استفاده‌ از تجهیزات‌، بسیار سخت و دشوار شده‌ است‌.

تست بلبین دقیقاً برای جلوگیری از این مسئله طراحی شده و دارای نظریه‌ای است که با درک آن می‌توانید این توانایی را در خودتان تقویت کرده و در تعیین نقش عملکرد موفق‌تری داشته باشید. علاوه‌بر آن، به اشخاص آموزش می‌دهد تا با کمک آن بتوانند نقاط قوت و ضعف خودشان را کشف نمایند. یکی از نقش‌هایی که تست بلبین مطرح کرده است، نقش تسهیل‌گر است که در مدل بلبین اغلب آن‌ها به عنوان سیاست‌مدار و  شنونده تصور می‌شوند. چراکه این افراد یک ظرفیت خوب و بسیار بالایی در انعطاف‌پذیری و سازگاری با شرایط و افراد مختلف دارند و اساساً در شناسایی عملکردهای موردنیاز تیم و تقبل انجام مسئولیت‌ها به خوبی ایفای نقش می‌کنند.

ویژگی‌های نقش تسهیل‌گر در تست بلبین

افراد تسهیل‌گر، معمولاً اشخاصی برونگرا با روحیات ملایم، آرام، مهربان، دوستانه، اجتماعی، ادراکی و دیپلماتیک هستند. این دسته از افراد به عنوان یک رهبر صریح عمل کرده و اجازه مشارکت و سهیم شدن در انجام کارها را به دیگران می‌دهند. هدف اصلی نقش تسهیل‌گر در تست بلبین این است که تیم خودش را بدون هرگونه دخالت مستقیمی با تشویق مشارکت و خلاقیت رهبری نماید.

همواره مدیر ارشد شدن برای تسهیل‌گرها امری طبیعی بوده و برای هیچ فردی تهدید محسوب نمی‌گردند. بدین سبب مدیران ارشد در نقش تسهیل‌گر بیشتر مورد پذیرش هستند و محبوبیت خاصی نیز دارند. اشخاص تسهیل‌گر معمولاً در جلسات فعالیت خودشان را ایفا کرده و همچنین می‌توانند با گروه خارج از جلسات هم به فعالیت خود ادامه دهند. تسهیل‌گر همیشه مواظب است تا بحث به حاشیه کشیده نشود و از اعضای گروه در مقابل انتقاد شدید و اعتراض به یکدیگر حفاظت می‌نماید. افراد تسهیل‌گر شنوندگان بسیار خوبی هستند و در ترغیب کردن سایر اعضای تیم عملکرد بالایی دارند.

نقش تسهیلگر در تست بلبین

نقش تسهیل‌گر در تست بلبین در حل مسائل بین فردی تیم مهارت دارد.

به‌طوری‌که اگر متوجه شود دیگر اعضای تیم نمی‌توانند از پس حجم کاری خود برآیند، احتمالاً وارد عمل شده و به آن‌ها کمک خواهد کرد. این دسته از اشخاص بسیار سازگار و همه‌کاره هستند و همین موضوع آن‌ها را توانمند می‌سازد تا به‌طور مؤثر با افراد مختلف تعامل داشته باشند و با تغییرات ناگهانی به راحتی کنار بیایند. یک فرد تسهیل‌گر افراد را تشویق می‌نماید تا در گفت‌وگوها مشارکت کنند که اغلب موجب پیشرفت می‌گردد.

ازطرفی تشویق اعضای تیم حتی به خجالتی‌ترین افراد نیز این اجازه را خواهد داد تا در آن شرکت کرده و احساس نمایند که در آن مشارکت دارند. تسهیل‌گران، تیم را گردهم آورده و یک هدف مشترک ایجاد می‌کنند که همه می‌توانند بخشی از آن باشند. سپس مکالمه را به سمت هدف مشترک پیش برده و هر آنچه را که جهت موفقیت تیم خودش نیاز است فراهم می‌نماید. درنتیجه استفاده از مهارت‌های نقش تسهیل‌گر به فرد این امکان را می‌دهد که پیشرفت کرده و در زندگی روزمره خودش به موفقیت برسد.

نقاط ضعف نقش تسهیل‌گر در تست بلبین

معمولاً افراد تسهیل‌گر ممکن است از رویارویی با مشکلات و یا شخص بالاتر، اجتناب نمایند. این دسته از اشخاص در انجام تصمیماتی که تابه‌حال گرفته نشده است، با تأخیر عمل می‌کنند. تسهیل‌گران امکان دارد در انجام کارهایی که مسئولیت صفر تا صدی آن با ایشان نیست و یا موقعیت‌های بحرانی پیش‌ آمده و حتی تصمیم‌گیری‌های غیرمسئولانه مردد باشند. نقش تسهیل‌گر در تست بلبین دوست دارند تنها باشند، ولی به هیچ عنوان خجالتی نیستند و بیشتر بر کلیات تمرکز دارند تا جزئیات. قرار گرفتن در موقعیت‌های اجتماعی می‌تواند انرژی این افراد را تخلیه نماید. بدین سبب ترجیح می‌دهند با گروهی از دوستان نزدیک خودشان تعامل داشته باشند.

نقش تسهیلگر در تست بلبین قطبینو

مشاغل مناسب افراد تسهیل‌گر در تست بلبین

این نقش با تکنیک‌های تسهیل‌گری می‌تواند گروه خود را سازمان‌دهی کرده و اهداف مشترکی ایجاد نماید که همه بتوانند در آن شرکت کنند. از این جهت تسهیل‌گران با توجه به‌ مدیریت‌ آموزشی‌ و تقویت‌ مهارت‌های‌ مدیران‌ سبب افزایش رضایت‌ خاطر کارمندان از مدیر، بهبود یافتن شرایط کاری، تحقق‌ اهداف‌ سازمانی، نوآوری‌ و تحرک‌ کاری‌ کارکنان‌ شده و هر آنچه را که تیم برای رسیدن به هدف نیاز دارد، فراهم می‌نماید. درنتیجه این افراد باید سراغ کارهایی بروند که آن‌ها را در کوتاه‌ترین زمان به عالی‌ترین موفقیت مطلوب خواهد رساند. برخی از مشاغل متناسب با نقش تسهیل‌گر بر اساس تست بلبین عبارت‌اند از:

  • مشاور
  • معلم
  • مترجم
  • متصدی کتابخانه
  • کتابدار
  • ناشر
  • مدیر منابع انسانی
  • مدیر بازاریابی
  • روان‌شناس
  • مددکار اجتماعی
  • جامعه‌شناس
  • مشاور تکنولوژی
  • مشاور توسعه سازمانی
  • رمان‌نویس
  • نمایشنامه‌نویس
  • مدیر پروژه
  • طراح صحنه
  • طراح لباس
  • طراح داخلی
  • متخصص تغذیه
  • متخصص گفتار درمانی
  • متخصص ماساژ درمانی
  • گرافیست
  • نقاش
  • شاعر
  • فیلمساز مستند
  • تدوینگر

نقش تسهیلگر در تست بلبین قطبینو

اهمیت نقش تسهیل‌گر در تست بلبین

ازآنجایی‌ که هر ‌سازمان و هر تیمی در معرض‌ تغییرات‌ مداوم‌ قرار دارد و فعالیتشان روز‌به‌روز در حال پیچیده‌ شدن بوده و تفویض‌ اختیار برای‌ تسهیل‌ کار اجتناب‌ناپذیر بوده و ازطرفی رفتار افراد در آن‌ تابع‌ موازین‌ و مقررات‌ است‌، اهمیت‌ نقش تسهیل‌گران در سازمان‌ها آشکارتر می‌گردد. بدین جهت الزامی است‌ تا متناسب‌ با این‌ تغییرات، به‌خصوص در سازمان‌هایی که‌ اهداف‌ متعددی‌ در آن‌ دنبال‌ شده و پیچیدگی‌ در آموزش ‌و ارائه ایده‌ها در آن‌ بیش‌ از هر سازمان‌ دیگری‌ به‌ چشم‌ می‌خورد، فنون‌ و روش‌های‌ جدید نظارتی‌ جایگزین‌ روش‌های‌ سنتی‌ شود.

اهمیت و تأثیرگذاری نقش تسهیل‌گر در تست بلبین هنگامی مشخص می‌شود که یک تیم برای دستیابی به اهداف مشخصی در حال تجربه مسائلی است که عملاً مانع محسوب می‌گردند. زیرا جهت حل‌وفصل این مسائل که برای تیم‌ها موانع محسوب می‌شوند هر تیمی به یک تسهیل‌گر نیاز دارد تا به راحتی بتواند از این موانع عبور کند.

به‌طور کلی تسهیل‌گری موفقیت‌آمیز تیم نیازمند ایجاد مشارکت فعال میان تسهیل کننده، مدیران ارشد، مدیران تیم و اعضای تیم است. درنتیجه این همکاری زمانی مؤثرتر خواهد بود که قوانین، انتظارات، چارچوب زمانی، اهداف و معیارهای موفقیت روشن و صریح باشند. کاملاً شفاف است که نقش تسهیل‌گر در تست بلبین مسیر راهنمایی را مشخص می‌نماید تا یک تیم بر اساس آن، وظایف و مأموریتی را برعهده گرفته و ساختار آن‌ها را درک نماید. بنابراین هدف کلی این نقش ایجاد فرهنگ تعهد و پاسخگویی نسبت به وظایف محوله در هر تیم و سازمانی است.

نقش تسهیلگر در تست بلبین قطبینو

از کجا بفهمیم که می‌توانیم در نقش تسهیل‌گر عملکرد خوبی داشته باشیم؟

اگر شما هم می‌خواهید بدانید که دارای استعداد تسهیل‌گری هستید یا نه و یا اینکه می‌خواهید بدانید که اطرافیان و دوستانتان دارای این استعداد هستند یا خیر، می‌توانید تنها چند دقیقه زمان بگذارید و به کمک تست نقش‌های تیمی بلبین، نقش تیمی و نقاط قوت و ضعف خودتان را به‌طور کامل و دقیق بشناسید و یاد بگیرید چگونه از آن در محیط کار استفاده نمایید.

ورود به تست نقش‌های تیمی بلبین Belbin

چگونه نقاط قوت نقش تسهیل‌گری را در خودمان تقویت کنیم؟

  • بر روی نقاط قوت خود تمرکز کرده و با افرادی که دارای این نقاط قوت هستند، بحث و گفت‌وگو نمایید. زیرا تمرکز بر روی نقاط قوت خود به شما این امکان را می‌دهد تا تسهیل فوری را تمرین کرده و مهارت‌های خود را بشناسید و از آن‌ها جهت جمع‌آوری گروهی از افراد به منظور پیشرفتشان استفاده نمایید.
  • بهتر است برای تقویت تسهیل‌گری در خود مهارت‌های گوش ‌دادن فعال، مدیریت زمان، سؤال کردن و بازخورد خوب دادن را تمرین نموده و ارتقاء دهید.
  • بهترین راه برای تقویت نقش تسهیل‌گری، نظارت کردن خود و رفتار خویش است. چراکه این یک گام بسیار مؤثر در تغییر رفتار و واکنش‌های احساسی به‌حساب می‌آید.
  • برای تقویت نقش تسهیل‌گری بهتر است راه‌های کمک کردن به گروه‌هایی از افراد را یاد بگیرید تا به طور مؤثر و کارآمد با یکدیگر کار کنند.
  • جهت تقویت نقش تسهیل‌گری بهتر است با تمرکز در درون خود و یا محیط اطرافتان به دنبال نشانه‌هایی بگردید که به شما اخطار می‌دهند که دارید به یکی از رفتارهای ناخودآگاه و بدون کنترل نزدیک می‌شوید تا از آن‌ها دوری کرده و نقطه قوت تسهیل‌گری را در خودتان تقویت کنید.

سخن نهایی

 ما در این مقاله نقش تسهیل‌گر در تست بلبین را به شما معرفی کردیم، استعدادی که در آن شخص دارای مهارت ایجاد اعتماد، ارتباطات باز، شفاف‌سازی نقش‌ها و مسئولیت‌های کلیدی و ایجاد اهداف است. همچنین هدف اصلی این نقش از تست بلبین این است که بدون این‌که تیم را به صورت مستقیم درگیر کند، با تشویق به مشارکت و خلاقیت آن را هدایت می‌نماید.

بدین سبب انجام طوفان فکری برای اشخاصی که دارای استعداد تسهیل‌گری هستند، کاری بسیار رضایت‌بخش است. درنتیجه افراد دارای استعداد تسهیل‌گری قطعاً توانایی رساندن سازمان و تیم خود به اهدافش را در کم‌ترین زمان دارند.

دسته بندی : نقش‌های تیمی بلبین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.