توسعه کارمندان چیست؟ ۷ اقدام برای توسعه کارمندان که هر کارفرمایی باید انجام دهد

توسعه کارمندان

آیا تا به امروز به عنوان یک مدیر به موفقیت شرکت خود فکر کرده‌اید؟ موفقیت سازمان شما به چه عواملی وابسته است؟ بی‌شک موفقیت هر شرکت تا حد بسیار زیادی به کیفیت و توسعه کارمندان آن شرکت وابسته است. ما در این مقاله قصد بر آن داریم که شما را با مفهوم توسعه شغلی کارمندان و مهارت‌هایشان و مزایایی که برای سازمان دارد، صحبت کنیم. همچنین ما در این مقاله راهکارهای مفیدی را ارائه نموده‌ایم که شما می‌توانید با بهره از آن‌ها فرصت‌هایی را برای توسعه‌ی مستمر تیم خود فرآهم آورید.

توسعه کارمندان چیست؟

توسعه کارمندان بدین معناست که شما با فرآهم کردن فرصت‌ها و حمایت‌هایی که از او می‌کنید به او این شانس را می‌دهید تا به عنوان یک متخصص در کارش، توسعه و رشد پیدا کند. به عبارتی به او کمک می‌کنید تا بر روی رشد خود، دانش و مهارت‌های فعلی‌اش متمرکز شود و آن‌ها را بهبود ببخشد. باید به یاد داشته باشید که شما فقط بر روی مهارت‌های تخصصی و توسعه شغلی کارمندان خود نباید متمرکز باشید. بلکه باید برای کارمند خود فرصت‌هایی را ایجاد کنید که علاوه بر بهبود مهارت‌های تخصصی، به بهبود و توسعه مهارت‌های نرم او نیز کمک کند.

پیشنهاد ما در این قسمت مطالعه مقاله، “مهارت‌های فردی نرم چیست؟ چگونه این مهارت‌ها کسب‌وکار شما را متحول می‌کنند؟” می‌باشد.

روش‌های بسیار زیادی وجود دارد که شما می‌توانید با بهره‌گیری از آن‌ها بر روی مهارت‌های کارمندان خود و توسعه کارمندان از آن‌ها استفاده کنید. از جمله این روش های عبارتند از: منتورینگ، آموزش و انتقاد از کارمندان.

روش‌های توسعه کارمندان و مهارت‌هایشان

توسعه کارمندانشما به عنوان یک کارفرما از چه روش‌هایی برای توسعه کارمندان و مهارت‌هایشان استفاده می‌کنید؟ احتمالا با خواندن این سوال به فکر فرو رفته‌اید که چرا تا به امروز به فکر توسعه کارمندان خود نبوده‌اید و یا چرا از روش خاصی برای بهبود مهارت‌های آن‌های استفاده نکرده‌اید؟

نگران نباشید ما در ادامه هفت روش مهم و کارا را برای شما بیان نموده‌ایم که می‌توانید با بهره از آن‌ها مهارت‌های کارمندان خود را ارتقا دهید و به رشد و توسعه کارمندان خود کمک کنید. اقدامات و روش‌های زیر به شما کمک خواهد که بتوانید بهترین روش را برای خود و توسعه شغلی کارمندان خود اتخاذ کنید.

ناگفته نماند که شما با بهره از این روش‌ها علاوه بر رشد و توسعه کارمندان، به‌صورت غیرمستقیم برروی موفقیت شرکت نیز کار کرده‌اید. چرا که موفقیت سازمان شما خواه ناخواه وابسته به بهبود توسعه کارمندان و مهارت‌هایشان است.

روش‌های مناسب جهت بهبود توسعه کارمندان و ارتقا مهارت‌های آن‌ها:

  • طرحی را برای رشد و توسعه کارمندان در نظر بگیرید

در طول ماه با کارمندان خود یک جلسه و یا یک میتینگ بگذارید. در این جلسه درباره اهداف و علایق آن‌ها سوالاتی را بپرسید و از علایق و اهدافشان آگاهی پیدا کنید. شاید شما دوست داشته باشید که از آن‌ها اهدافی را بشنویید که هم‌راستا با موفقیت سازمان شما باشد، اما فراموش نکنید که در کنار این اهداف باید به اهداف و رویاهای شخصی آن‌ها نیز اهمیت بدهید.

این مورد در خصوص کارمندان مستعد و موثر شما بیشتر صادق است. چرا که شما باید برای آن‌ها فرصت‌های بسیار هیجان‌انگیزی را در سازمان مهیا کنید تا آن‌ها برای ماندن در شرکت‌تان و همکاری با شما به اندازه کافی دلیل داشته باشند.

خوب حالا که درباره اهداف حرفه‌ای و شخصی آن‌ها کاملا آگاهی پیدا کردید، می‌توانید طرح توسعه‌ای مناسبی را برای آن‌های انتخاب کنید، که با آرمان‌های حرفه‌ای و نیازهای شخصی او همسو باشد. این طرح توسعه‌ای را بهتر است به گونه‌ای طراحی و یا اتخاذ کنید که مانند یک نقشه راه برای شرکت و کارمند باشد. نقشه راه شما باید با اهداف قابل سنجش شرکت و کارمندتان همسو و هم‌جهت باشد. در این طرح توسعه باید چارچوب‌های زمانی نیز درنظر گرفته شود.

  • معیارهای کیفی مشخصی را برای عملکرد مشخص کنید

توسعه کارمندانپس از مشخص شدن اهداف حرفه‌ای کارمندان، باید معیارهای کیفی مشخصی را جهت ارزیابی عملکرد مشخص کنید تا اهداف کارمندان را در راستای توسعه کارمندان خود بسنجید. هنگامی که شما از یک معیار عملکردی برای سنجش استفاده می کنید به شما دید مشخص و واضحی را از انتظارات شما به کارمند می‌دهد و اهداف دست‌یافتنی را برای او مشخص می‌نماید. این معیار عملکرد به شما کمک خواهد کرد تا برنامه ریزی درست‌تری برای رسیدن به اهداف سازمان و کارمندان خود داشته باشید.

همچنین بودن یک معیار کیفی به شما کمک می‌کند تا نقاط قوت و ضعف کارمند خود را به نسبت عملکردش بررسی و ارزیابی کنید. در این صورت شما می توانید استراتژی درست‌تری را از طریق منتورینگ و یا آموزش برای کارمند خود اتخاذ نمایید.

  • به طور سازنده و منظم به کارمندان بازخورد دهید

در بسیاری از سازمان‌ها تعامل بین کارفرما و کارمند بسیار کمرنگ شده است. اگر شما می‌خواهید به توسعه کارمندان خود کمک کنید، باید به صورت منظم و مستمر با او در تعامل باشید. برای انجام این‌کار نیازی به هرروز دیدن او نیست. می‌توانید در طول هفته جلسات یک نفره‌ای را ترتیب دهید و با او صحبت کنید. یا با دریافت اخبار جدید از طریق ایمیل از رشد او مطلع باشید.

در جلسات تک‌نفره‌ای که تشکیل می‌دهید می‌توانید درباره عملکرد فرد با او صحبت کنید و مطابق با داده‌هایی که از معیارهای عملکردی در دست دارید به او به طور سازنده بازخورد دهید. در این صورت در او این حس ایجاد می‌شود که شما به عنوان یک کارفرما از او در پیشبرد اهدافش حمایت می‌کنید. همچنین با دادن بازخورد مناسب و گاهی تشویق می‌توانید به کارمند خود کمک کنید تا کارهایش را به درستی انجام دهد، همچنین اعتمادبه‌نفس او را نیز تقویت کنید.

این نکته را هیچگاه فراموش نکنید که تعامل منظم با کارمند همیشه در هر زمینه‌ای در سازمان هم برای شما و هم برای او بسیار مفید خواهد بود. این تعامل باعث می‌شود مسائل کوچک را قبل از اینکه به دغدغه‌ای بزرگ تبدیل گردد، حل بکنید. همچنین در زیر سایه این تعامل توسعه کارمندان شما به آرامی پیش می‌رود. اکثریت کارمندان از یک تعامل مستمر و منظم با کارفرمای خود استقبال می‌کنند. چرا که جلسات منظم و مستمر نشان‌دهنده اهمیت شما به کار آن‌ها و تعهدتان به پیشرفت آنها می‌باشد.

  • برای توسعه کارمندان فرصت‌های آموزشی خوبی را فراهم کنید

آموزش یکی از ارکان مهمی است که باعث رشد همیشگی کارمندان شما می‌شود. برای اینکه بتوانید از صد در صد پتانسیل کارمندان خود بهره ببرید باید فرصت‌های آموزشی خوبی را برایشان در شرکت فرآهم کنید.

برای اینکار می‌توانید آن‌ها را به کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی و مدرک‌دار یا ورکشاپ‌های آنلاین بفرستید. همچنین می‌توانید برای آن‌ها کتاب‌های آموزشی، مقالات و ویدئوهای آموزشی تهیه کنید تا به آن‌ها در آموزش کمک کنند. برخی از کارمندان خود را که مدرک تحصیلی بالایی ندارند، با مرخصی با حقوق و یا کمک در تحصیل حمایت کنید تا بتوانند به دانشگاه بروند و مدرک تحصیلی مورد نظر خود را اخذ نمایند.

  • برای آن‌ها برنامه‌های منتورینگ را ارائه دهید

توسعه کارمندانیکی دیگر از روش‌هایی که به شما در بهبود توسعه کارمندان و مهارت آن‎ها کمک می‌کند، معرفی یک منتور و یا مربی است. این روش جز روش‌های بسیار ارزشمند و کارآمد به حساب می‌آید. چرا که آن ها می‌توانند تجربیات عملی در کار را با راهنمایی و زیر نظر یکی از اعضای باتجربه و یا ارشد در شرکت کسب کنند.

اگر برای توسعه کارمندان خود از منتور بهره می‌گیرید، فراموش نکنید که در اینصورت باید جلسات منظم خود را با هر دو آن‌ها داشته باشید تا مطمئن شوید هر دوی آن‌ها به فرآیند متعهدند و هم اینکه متوجه شوید آیا تیپ‌شخصیتی منتور با تیپ‌شخصیتی کارمند شما متناسب است؟ البته که قبل از اینکه این دو فرد را در کنار هم قرار دهید، به سادگی با تست‌های شخصیت‌شناسی مانند تست نئو، تست MBTI و … می توانید از تیپ‌های شخصیتی هر دو اطلاعات کافی بدست بیاورید. اگر شخصیت طرفین با هم سازگار نباشد، بهتر است منتور جدیدی را برای فرد در نظر بگیرید.

  • بستری را برای آموزش‌های میان‌بخشی فراهم کنید

بستری را برای آموزش‌های میان‌بخشی برای کارمندان خود فرآهم کنید. بسیاری از شرکت‌ها ساختار سازمانی سخت‌گیرانه‌ای دارند اما برای کارمندان شما قطعا خوب است که در مورد فرآیندها و عملیات در سایر بخش‌های شرکت دانشی به دست بیاورند.

در دنیای امروزی که کارمندان معمولا در محیط‌های کاری باز و منعطفی فعالیت می‌کنند این موضوع بسیار خوب است و کارایی بیشتری دارد.

شما با پیاده‌سازی آموزش‌های درون سازمانی می‌توانید به کارمندان خود کمک کنید تا درک عمیق‌تری از فعالیت‌های شرکت داشته باشند.

  • توسعه‌ی مهارت‌های نرم کارمندان خود را نیز فراموش نکنید

جهت پیشرفت و توسعه کارمندان، به هیچ عنوان نباید مهارت‌های نرم را نادیده بگیرید. چرا که آن‌ها بسیار مهم و کارآمد هستند. مهارت‌های نرم به اندازه مهارت‌های تخصصی و دانش حرفه‌ای اهمیت دارند.

کارمندانی که از نظر احساسی هوشمند عمل می‌کنند، دارایی‌های باارزشی برای شرکت به حساب می‌آیند. چرا که در صورت بروز مشکلات و کشمکش‎‌های سازمانی، می‌توانند موضوع را به سمت و سوی درستی هدایت کنند.

خلاصه

هرگاه کارمندی بااستعداد، موثر و متعهدی را پیدا کردید، بهترین راه برای که او را در شرکت خود نگه دارید این است که روی توسعه شخصی و حرفه‌ای او به خوبی کار و سرمایه‌گذاری کنید. فراموش نکنید که نباید فقط بر روی توسعه کارمندان از نظر شغلی و مهارت‌های تخصصی متمرکز باشید. بلکه باید برای او فرصت‌هایی را ایجاد کنید تا به بهبود و توسعه‌های نرم او نیز کمک کنید.

دسته بندی : رهبری, منابع انسانی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.