نقش تست‌های روانشناسی در سازمان‌ها

نقش تست های روانشناسی در سازمان ها

همان‌طورکه می‌دانید با عبور از عصر سنتی به عصر مدرن و تغییر کردن تمام آموخته‌های پیشین در رابطه با کسب‌وکار‌ها و به‌وجود آمدن شرایط شدید رقابتی دیگر پرداختن به آخرین مرحله چرخه کسب‌وکار ما که یا محصول است یا خدمات، کارساز نیست پس باید بیاییم نگاهی نو به تمام بخش‌های سازمان خویش بیندازیم و سعی کنیم از استراتژی‌هایی استفاده کنیم تا بتوانیم از منابع ارزشمند خویش مؤثرتر استفاده کنیم.

اگر بخواهیم در سازمان خویش بخشی را موردبازنگری قرار دهیم و انصافا بگوییم که در حق آن بی‌انصافی کرده‌ایم بخش منابع انسانی است که تا چندی پیش فکر می‌کردیم فقط وظیفه پرداخت حقوق و استخدام نیرو‌ها را دارد، حال درمی‌یابیم که بخش منابع انسانی با قلب تپنده سازمان ما و ارزشمند‌ترین منابع ما که کارکنان ما هستند در ارتباط است، امروزه کلیدی‌ترین نکته در پیشرفت کسب‌وکار ما استفاده درست و به جا از نیروی انسانی است.

بزرگ‌ترین چالش مدیران منابع انسانی در ابتدا پیدا کردن نیروی کارآمد و مناسب برای سازمان است که بتواند همسو، هم‌کلام در جهت اهداف و خط و مشی سازمان باشد. ازاین‌رو سعی شده با تست‌های مختلف شخصیت شناسی و رفتارشناسی به کمک مدیریت منابع انسانی آمد تا او به‌راحتی بتواند با استفاده از این ابزارها بهترین انتخاب‌ها را داشته باشد و بتواند با فراق بال به مسئولیت‌های دیگر خویش نیز بپردازد.

می‌دانیم که مهم‌ترین مسئله در به‌کارگیری نیروی انسانی این است که میزان خروج کارکنان از سازمان را پایین بیاوریم. پس در ابتدا باید بدرستی انتخاب کنیم تا با خیال راحت مسئولیت‌ها را به افراد محول کنیم. خب بهتر است کمی بیشتر با نقش تست‌های روانشناسی در سازمان‌ها آشنا شویم و بدانیم هرکدام چه اطلاعاتی را در اختیار ما می‌گذارند؟

نقش تست های روانشناسی در سازمان ها

معرفی چند آزمون در حوزه منابع انسانی

استخدام کارمندان جدید یکی از وظایف مهم واحد منابع انسانی در هر سازمان است. نقش استخدام آنقدر مهم است که گاها اشتباه در آن در شرکت‌ها و سازمان‌های کوچک گران تمام می‌شود. نقش تست‌های روانشناسی در سازمان‌ها آنقدر حائز اهمیت است که امروزه در بسیاری از سازمان‌ها جزء قسمتی از فرآیند استخدام محسوب می‌شود. این آزمون‌ها ریسک استخدام را در شرکت‌ها کاهش می‌دهد.

نقش تست‌های روانشناسی در سازمان‌ها، برای مشخص سازی تیپ شخصیت، ارزش‌ها، علایق‌ها و مهارت‌ها استفاده می‌شود. این گروه از تست‌ها می‌توانند به سادگی تیپ شخصیت متقاضیان و کارمندان یک سازمان را ارزیابی کنند یا در قالب تست‌های تخصصی‌تر “ظرفیت احساسی” او را برای نوع خاصی از سمت شغلی نشان دهند.

تست شخصیت شناسی MBTI:

تست مایرز- بریگز که به تست MBTI شناخته شده است مخفف Myers-Briggs Type Indicator می‌باشد. مهم‌ترین تست شخصیت شناسی است که به مدیران منابع انسانی کمک می‌کند پی ببرند که شخص در کدام یک از این گروه ها قرار می‌گیرد؟

با توجه با این تست افراد در ۱۶ دسته‌بندی شخصیتی قرار می‌گیرند که درنهایت یک دید کلی به ما می‌دهند که آن شخص در تعامل با دنیای خود چگونه است؟ آیا به شهود باور دارد یا بر اساس حس‌های خود رفتار می‌کند؟ در تصمیم‌گیری‌ها بر پایه منطق و عقل رفتار می‌کند یا تحت فرمان قلب یا احساسات خویش است؟ در کل به‌دنبال نظم و انظباط است یا اگر در چهارچوب قرار بگیرد از آن فرار می‌کند و کارایی پایین‌تری دارد؟

تست پنج عامل شخصیت نئو NEO:

این تست که به Big Five نیز معروف است به پنج عامل شخصیتی مهم می‌پردازد:

تست NEO  دو مدل دارد:

تست NEO-PIR که ۲۴۰ سؤال دارد و به غیر از ۵ عامل اصلی ۳۰ عامل دیگر که زیر مجموعه ۵ عامل اصلی قرار می‌گیرند را نیز ارزیابی می‌کند.

تست NEO-FFI که ۶۰ سؤال دارد و تنها ۵ عامل اصلی را می‌سنجد.

از این آزمون به منظور سنجیدن شایستگی‌های شغلی فرد در سازمان‌ها استفاده می‌کنند.

تست رغبت شغلی هالند Holland:

این تست به منظور پیدا کردن اشتیاق ذاتی افراد انواع مشاغل توسط جان هالند طراحی گردیده است. هالند کتابی به همین مضمون نیز به نگارش درآورده است به اسم (( حرفه مناسب شما چیست؟)) و سایت معتبر ONET نیز بر همین مبناست.

در این تست می‌توان بر اساس تیپ‌های شخصیتی شغل مناسب و مرتبط افراد را شناسایی کرد. در این تست ۶ نوع تیپ شخصیتی قرار دارد که ویژگی‌های فردی شخص را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

می‌دانیم که نمی‌شود فقط افراد را با ۶ شخصیت اصلی شناخت و به آن بسنده کرد این تست در اصل مقادیر این ویژگی‌های فردی را موردسنجش قرار می‌دهد که به کدهای هالند معروف هستند این ۶ تیپ اصلی می‌توانند ۷۲۰ ترکیب مختلف را تشکیل دهند. در اصل به این می‌رسیم که آیا فرد با شغلش هم‌خوانی دارد؟ و یا برای این محیط کار مناسب است یا خیر؟

سخن پایانی

خب بعد از توضیح اجمالی درباره تست‌ها به این مهم دست می‌یابیم که این‌ها ابزارهایی هستند که در سازمان‌ها می‌توانند به مدیران کمک کنند با ارزیابی داوطلبان شغلی بهترین فرصت‌ها را پیدا کنند. می‌دانیم که فیلتر کردن، مصاحبه و استخدام متقاضیان می‌تواند فرایند زمان‌گیر و دشواری باشد.

مدیران به اطلاعات محدودی درباره متقاضیان دسترسی دارند و هرگونه اطلاعات بالقوه می‌تواند در روند تصمیم‌گیری کمک شایانی باشد. همچنین مدیران منابع انسانی می‌توانند برای ارزیابی نیروهای فعلی سازمان از این تست‌ها بهره گیرند این را نباید فراموش کنیم که یک تست به تنهایی نمی‌تواند اطلاعات کاملی به ما بدهد و انجام دادن چند تست در کنار هم دید بهتری به ما می‌دهد و نیز درنظر گرفتن مهارت‌های فنی و تجربه شخص نیز باید موردتوجه قرار گیرد که در نهایت به تحلیل مدیریت منابع انسانی احتیاج دارد تا با دانش و تجربه خود و ارتباط برقرار کردن با شخص و ارزیابی در روند کار بتواند تصمیم نهایی را بگیرد.

دسته بندی : استخدامی و شغلی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.