۱۰ ویژگی شخصیتی که یک تریدر ارز دیجیتال باید داشته باشد؟

قطعا این روزها بسیار کلمه تریدر و ارز دیجیتال و ترید کردن را شنیده‌اید. شاید برای شما هم جای سؤال باشد که تریدر کیست و یا چه مهارت‌ها و ویژگی‌هایی را داراست؟ در ادامه این مطلب سعی می‌کنیم توضیح دهیم تریدر ارز دیجیتال کیست و چه ویژگی‌هایی دارد. در این مقاله قصد داریم تریدرهای موفق را از منظر سه تست برتر شخصیت شناسی و رفتارشناسی به شما معرفی کنیم و کمک می‌کنیم با توجه به نتایج آزمون‌ها بتوانید متوجه شوید که آیا شما ازنظر شخصیتی و رفتاری برای تریدر شدن مناسب هستید یا خیر؟

تریدر به چه کسی می‌گویند؟

معامله‌گر ارز دیجیتال فردی است که با خریدوفروش ارز دیجیتال سعی می‌کند از تغییرات قیمت آن‌ها سود کسب کند. تریدر یا معامله‌گر از این لحاظ که سعی می‌کند از تغییرات کوتاه‌مدت بازار سود به دست بیاورد با سرمایه‌گذار ارز دیجیتال که در تلاش است در بلندمدت به سود برسد، متفاوت است. معامله‌گرها از استراتژی‌های معاملاتی کوتاه‌مدت و انواع روش‌های نوسان گیری برای کسب سود استفاده کرده و هر روز بخشی از زمان خود را به پیگیری اخبار و مباحث مرتبط می‌گذرانند. این در حالی است که بسیاری از سرمایه‌گذاران بلندمدت چندان به تغییرات و نوسان‌های روزمره توجهی نداشته و هدف خود را در بلندمدت دنبال می‌کنند.

بدیهی است معامله‌گری که تجربه‌ی زیادی در معامله‌ی ارزهای دیجیتال دارد متفاوت از معامله‌گری عمل می‌کند که تازه شروع به معامله کرده است. گذشته از انواع روش‌های معامله، تریدرها اغلب با توجه به شخصیت و رویکردی که دارند در دسته‌های مختلفی قرار می‌گیرند. در ادامه انواع تریدرهای ارز دیجیتال را معرفی می‌کنیم.

مطلب مرتبط: چه شخصیت‌هایی در معاملات ارز دیجیتال موفق‌ترند؟

۱۰ ویژگی شخصیتی یک تریدر موفق

ویژگی‌های اصلی تریدرهای موفق از نکات امنیتی گرفته تا شناخت مالی گسترده و کنترل مناسب روی احساسات و هیجانات لحظه‌ای، توانایی صبر، مطالعه گسترده، سرمایه‌گذاری در زمان درست، هدف‌گذاری برای سود و ضرر خود، ریسک‌پذیری، تحت تأثیر جمع قرار نگرفتن و انتخاب درست، توانایی حل مسئله مجموعه‌ای ده‌گانه از ویژگی‌هایی را تشکیل می‌دهند که یک تریدر خوب از طریق آن‌ها می‌تواند موفق شود.

تریدرهای موفق در تست MBTI جز کدام تیپ‌های شخصیتی هستند؟

برای موفق شدن در بازارهای مالی، پس از یادگیری یکی از انواع روش‌های تحلیل، نیاز به شناخت خود و آموزش روان‌شناسی بازار دارید.

تست شخصیت شناسی MBTI یکی از معتبرترین تست‌های شخصیت شناسی است که در سراسر دنیا به میزان بسیار زیادی مورداستفاده قرار می‌گیرد. تست MBTI  طبق نظریه یونگ روانشناس معروف و همچنین مشاهدات ایزابل بریگز مایرز و مادرش به وجود آمده است. یونگ اعتقاد دارد که انسان‌ها به ۱۶ تیپ شخصیتی تقسیم می‌شوند و ما می‌خواهیم بدانیم کدام‌یک از این تیپ‌ها تریدر موفقی خواهند شد. قطعا اگر تست را انجام داده و تیپ شخصیتی خود را در MBTI  به دست آورده باشید برای شما جالب خواهد بود که بدانید با توجه به تیپ شخصیتی خود تریدر موفقی خواهید بود یا نه؟

۱ـ INTJ: روشنفکرها

فردی است با ترجیحات شخصیتی درون‌گرا، شهودی، منطقی و قضاوت گر. داشتن شخصیت متفکر باعث می‌شود که این افراد روی جزئیات زندگی و استفاده از خلاقیت و عقلانیت در هر کاری تمرکز داشته باشند. دنیای درونی آن‌ها اغلب یک دنیای خصوصی و پیچیده است.

روشنفکر به‌عنوان یکی از نادرترین تیپ‌های شخصیتی و یکی از تواناترین تیپ‌ها شناخته می‌شود. افراد دارای تیپ شخصیتی روشنفکر منطقی و سریع هستند و همیشه به دنبال افرادی در اطراف خود هستند تا بتوانند به‌خوبی موضوعات و اتفاقات را باهم تجزیه‌وتحلیل کنند.گرگ‌های وال‌استریت یا نهنگ‌ها از این دسته هستند.

۲ـ INTP: متفکر

کسی است که دارای ترجیحات شخصیتی درون‌گرا، شهودی، منطقی و ادراکی است. متفکران افرادی انعطاف‌پذیر هستند که از رویکردی غیرمتعارف در بسیاری از جنبه‌های زندگی لذت می‌برند. آن‌ها غالبا راه‌های غیرمحتمل را دنبال می‌کنند و آزمایش کردن را با خلاقیت شخصی ترکیب می‌کنند.

متفکران به دیدگاه‌های منحصربه‌فرد و عقل قوی خود می‌بالند و نمی‌توانند در مورد اسرار جهان بحث نکنند. این تیپ شخصیتی و افراد متفکر نسبتا نادر هستند و با خلاقیت و ابتکار خود از برجسته شدن در میان جمعیت نمی‌ترسند. این‌ها همان‌هایی هستند که اهل ریسک کردن برای تریدر موفق شدن هستند.

۳ـ ENTJ: فرمانده

کسی است که دارای ترجیحات شخصیتی برونگرا، شهودی، منطقی و قضاوت گر است. آن‌ها افرادی قاطع و عاشق پیشرفت هستند. اطلاعاتی را برای ساختن دیدگاه‌های خلاقانه خود جمع‌آوری می‌کنند تا بتوانند میزان تردید برای عملی کردن آن‌ها را کم کنند. همان افرادی که در بهترین زمان بهترین تصمیم را می‌گیرند. نهنگ‌های تریدر اغلب فرمانده هستند.

۴ـ ENTP: مبلغ

فردی است دارای ترجیحات شخصیتی برونگرا، شهودی، منطقی و ادراکی است. افراد دارای تیپ شخصیتی مبلغ افرادی جسور و خلاق هستند. ایده‌ها را با ذهن خلاق خود تجزیه و بازسازی می‌کنند. آن‌ها علیرغم تمام شکست‌ها و مقاومت‌هایی که در برابر ایده‌های خود می‌بینند، بازهم به تلاش خود ادامه می‌دهند. این گروه از افراد در تجربه‌های اول تریدری مقاوم می‌مانند و از شکست‌ها درس می‌گیرند تا به تریدرهای بزرگی تبدیل شوند. خرس‌های قوی با دستان خالی از این تیپ هستند.

آیا تیپ شخصیتی شما برای تریدر شدن مناسب است؟

  • به‌طورکلی تمام تیپ‌های شخصیتی که N بالایی دارند در تریدر شدن موفق هستند. افراد دارای ترجیح شهودی، احتمال اینکه در معامله‌گری موفق باشند زیاد است. چون توانایی پیش‌بینی اتفاقات و تغییرات آینده را دارند که امری حیاتی در معامله کردن محسوب می‌شود. به‌طورکلی افراد شهودی برای پوزیشن‌هایی که درگیر تغییرات زیاد هستند مناسب می‌باشند. آن‌ها اغلب در راه‌اندازی پروژه‌های جدید و مدیریت سازمان‌هایی با تغییرات زیاد عملکرد موفقی دارند.
  • همچنین بین احساس و منطق آن‌هایی که منطقی هستند و T بالایی دارند در ترید کردن موفق‌تر عمل می‌کنند. این گروه از افراد به در نظر گرفتن تمام فاکتورهای مؤثر در یک موقعیت مشخص علاقه‌مند هستند. افراد دارای این ترجیح شخصیتی می‌توانند به دنیا با دید غیراحساسی بنگرند و نیز مشتاق رقابت با دیگران هستند و رسیدن به اهداف شخصی اولویت بالایی برای آن‌ها دارد.
  • درون‌گراها و برونگراها هر دو می‌توانند در جنبه‌هایی از ترید موفق باشند. اما بین ترجیح شخصیتی دریافت گرا p یا قضاوت گرا J کدام‌یک تریدر موفق‌تری است؟ افراد دریافت گرا چیزهای جدید را می‌بینند و مشتاق هستند که مسیر خود را با توجه به آن تغییر دهند. اما افراد با ترجیح شخصیتی قضاوت گرا J این‌گونه نیستند و ترجیح می‌دهند به مسیر و برنامه قبلی خود پایبند باشند.در معامله‌گری، داشتن هرکدام از این گرایش‌ها لزوما برتری خاصی ایجاد نمی‌کند. البته ترجیح شخصیتی J در بین تریدرهای موفق بیشتر دیده می‌شود. ولی به‌طورکلی آن‌ها را می‌توان متعادل در نظر گرفت.

پیشنهاد: برای شناخت تیپ شخصیتی خود از طریق تست شخصیت شناسی MBTI

اینجا کلیک کنید.

تریدرهای موفق در تست دیسک DISC کدام مدل رفتاری را دارند؟

تست دیسک از دهه سی میلادی در دنیای روانشناسی و آزمون‌های شخصیت شناسی وجود داشته است. گرچه استفاده از آن در فرآیند استخدام جدید است. تست دیسک ویژگی‌های رفتاری انسان را با سنجش دو وجه از آن دسته‌بندی می‌کند. یک وجه تمایل افراد را برای گرایش به وظیفه محور بودن یا مردم محور بودن می‌سنجد و دیگری گرایش افراد را به فعال و غیرفعال بودن موردبررسی قرار می‌دهد. از ترکیب موارد بالا چهار مدل رفتاری اصلی در دیسک شامل الگوی تسلط گراییD، الگوی تأثیرگذار I، الگوی باثبات S و الگوی وظیفه‌شناس C به وجود می‌آید.

بر اساس امتیاز به‌دست‌آمده از پاسخ‌ها و نتیجه‌گیری در مورد شدت هر یک از این الگوها در مدل رفتاری یک فرد، افراد به گروه‌های مختلف تقسیم می‌شوند. به‌عنوان‌مثال اگر تیپ رفتاری فرد C-D باشد، یعنی سطح وظیفه‌شناسی بالایی دارد و مهم‌ترین ویژگی رفتاری دیگر او تسلط گرایی است. حالا ببینیم تریدرهای موفق در تست دیسک چه مدل رفتاری غالبی دارند. اگر شما تست را انجام داده باشید متوجه می‌شوید که ازنظر این تست قابلیت تریدر موفق شدن را دارید یا خیر؟

باید به شما بگوییم که اگر مدل رفتاری‌تان D-I هست شما یک تریدر ذاتی هستید. شما قدرت و تأثیرگذاری را باهم دارید و این ویژگی یک نهنگ قدرتمند است.

پیشنهاد: برای شناخت مدل رفتاری خود از طریق تست رفتارشناسی دیسک DISC

اینجا کلیک کنید.

تریدرهای موفق در تست انیاگرام چه تیپ شخصیتی دارند؟

انیاگرام Enneagram یک سیستم شخصیت شناسی در قدیم است که با دقتی عجیب و باورنکردنی نشان می‌دهد که شخصیت شما چگونه کدگذاری شده است. با انجام این تست خواهید فهمید نقاط ضعف و قوت شخصیت شما چیست.

اما یک تریدر موفق اصولا جز تیپ چالشگر است. چراکه توانایی تشخیص و شناسایی مسائل کلیدی را دارد. همچنین یک معامله‌گر موفق می‌تواند در زمره‌ی تیپ کمال‌گرا باشد. مرکز فعال این تیپ غریزه است و آن‌ها به‌طور غریزی همیشه بهترین گزینه را انتخاب می‌کنند. سخت‌کوشی و اعتمادبه‌نفس بالای آن‌ها نیز بسیار در موفق شدنشان تأثیرگذار هستند.

تیپ موفق در انیاگرام نیز می‌توانند جز تریدرهای موفق باشند. چون فعال و پرانرژی، عمل‌گرا و باکفایت هستند. علاوه‌براین آن‌ها از قدرت حل مسئله بسیار بالایی نیز برخوردارند. تیپ پژوهشگر به دلیل توانمندی چشمگیری که در مدیریت بحران‌ها دارند و همچنین به دلیل واقع‌بینی و اندیشمند بودن، تیپ محبوب بعدی انیاگرام در تریدر شدن هستند.

پیشنهاد: اگر تمایل دارید که از طریق تست شخصیت شناسی انیاگرام تیپ شخصیتی خود را بشناسید اینجا کلیک کنید.

انواع تریدرهای ارز دیجیتال بر اساس رویکرد رفتاری آن‌ها در بازار

معامله‌گرهای ارز دیجیتال از طریق انواع رویکردهای رفتاری شناسایی می‌شوند. انواع مختلفی از ویژگی‌های تریدرها در بازار ارز دیجیتال پیدا می‌شوند که هرکدام از آن‌ها با نام یک حیوان شناخته می‌شوند. بامطالعه‌ی این مطلب، می‌توانید متوجه شوید خودتان در کدام دسته قرار می‌گیرید.

۱ـ گاو نر

رویکرد رفتاری: از پایین تا بالا را با شاخ می‌زند!

«گاو» (Bull)  یکی از دو شرکت‌کننده‌ی اصلی در بازارهای سهام و ارز دیجیتال محسوب می‌شود. این اسم مستعار برای قماربازان در قرن ۱۸ ابداع شد. این نوع از تریدرهای ارز دیجیتال همیشه امید بهترین اتفاق، یعنی افزایش قیمت ارز دیجیتالی که خریده‌اند را دارند. در هنگام خرید ارز دیجیتال، تریدرهای بول یک جایگاه بلندمدت اتخاذ می‌کنند.

۲ـ خرس

رویکرد رفتاری: از بالا به پایین پنجه می‌کشد!

دسته‌ی عمده‌ی دیگری که در معاملات ارز دیجیتال حضور دارد به «خرس» (Bear) معروف است. تریدرهای خرس در مقابل گاوها قرار می‌گیرند و ارز دیجیتال خود را به این امید می‌فروشند که قیمت در آینده افت کند. یعنی نوع رفتار آن‌ها بر اساس این قاعده است: «با قیمت بیشتر بفروش، با قیمت کمتر بخر.» آن‌ها با چیزی که ندارند برنده می‌شوند. تمام ارزهای دیجیتال در این روشِ معامله، با قرض یا سفته تأمین می‌شوند.

۳ـ نهنگ

رویکرد رفتاری: مبلغ قابل‌توجهی ارز دیجیتال نگه می‌دارد!

«نهنگ‌»ها (Whale) بزرگ‌ترین دارندگان ارز دیجیتال محسوب می‌شوند. به‌عنوان یک قاعده، آن‌ها دسته‌ای از بازیگران بازار هستند که ذات ارز دیجیتال را به‌سرعت فهمیده و در همان آغاز وارد این بازار شده‌اند. نهنگ‌ها با آرامش، بازی‌های گاوها و خرس‌ها را مشاهده می‌کنند که ازنظر حجم برای آن‌ها رقمی نیستند. اما با توجه به نیاز و منافع شخصی، این دسته از مالکان ارز دیجیتال قادرند کاری کنند که بازار پشت‌ورو شود. درمجموع، نهنگ‌ها آدم‌هایی خیلی جدی و تأثیرگذار‌ی هستند!

۴ـ الک

رویکرد رفتاری: ضرر می‌کند!

 کلمه‌ی «الک» (Elk) از زبان روسی گرفته‌شده و به معنی «ضرر» است. این نوع از شخصیت در بازار ارزهای دیجیتال همیشه بدشانس است. این تریدرها معمولا یک ارز دیجیتال ضعیف را برمی‌دارند. در ابتدای فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال، هر کاربر تازه‌وارد تا حدی یک الک است.

۵ـ گوسفند

رویکرد رفتاری: موقع خرید نگران است که نکند ارزان‌تر شود و از ترس اینکه قیمت به‌یک‌باره گران شود جرئت نمی‌کند بفروشد. به ترسوترین و غیر قاطع‌ترین تریدرهای ارز دیجیتال «گوسفند» (sheep) می‌گویند.

۶ـ همستر

رویکرد رفتاری: ۱۰۰ دلار سرمایه‌گذاری کرده‌ام، پس کی می‌شود ۱۰۰ میلیون دلار؟ چرا همین فردا نه؟

 معمولا به تریدرهای «همستر» (Hamster) تریدر گوسفند هم می‌گویند. چراکه ویژگی‌های آن‌ها خیلی به یکدیگر شبیه هستند. هر دو حیوان تبدیل به گاو و خرس می‌شوند. با روند عمومی سازگار می‌شوند. مطابق قاعده و درست مثل افراد دیگر عمل می‌کنند تا مبادا همه‌چیز بد تمام شود. همسترها بدون فکر به تبدیل پول رسمی به ارز دیجیتال ادامه می‌دهند. این افراد شیفته‌ی ایده‌ی سود سریع و زیاد هستند. این دسته از موش‌ها در بازار تعداد زیادی دارند و تحت تأثیر گله عمل می‌کنند.

۷ـ گرگ

رویکرد رفتاری: در سکوت بازار را تحلیل می‌کند و بیشترین درآمد را ایجاد می‌کند.

نام این نوع از تریدر برگرفته از فیلم مارتین اسکورسیزی یعنی «گرگ وال‌استریت» است. در این فیلم مطابق با فیلم‌نامه، مردی جوان با معامله در یک کارگزاری سهام شناخته‌شده چندین میلیون دلار درآمد کسب می‌کند. دریافت یک حقوق درست‌وحسابی به افراد اجازه می‌دهد که تمرکزیافته بتوانند به‌صورت مداوم سخت کار کنند. برای همین در معاملات واقعی، به بازیگران باهوش و محاسبه‌گر، گرگ می‌گویند.

گذشته از هر چیز، آن‌ها به خاطر نتایج مثبت مداوم خود معروف هستند. آن‌ها مجبور هستند که کتاب‌های تحلیلی بخوانند، به‌صورت مداوم روندهای بازار را دنبال کنند و یاد بگیرند رفتار بازار را احساس کنند. به‌این‌ترتیب زمانی را که آن‌ها برای این کارها «از دست می‌دهند» تبدیل به درآمد و صفرهای پشت سرهم می‌شود.

۸ـ خوک

رویکرد رفتاری: وقتی‌که گاو و خرس سود می‌کنند، خوک هم‌ دست‌به‌کار می‌شود.

خوک‌ها بدون فکر روی ارزهای دیجیتال پر ریسک سرمایه‌گذاری می‌کنند. بازار را مطالعه نمی‌کنند و اغلب هم برخلاف روند بازار معامله می‌کنند. این تریدر طعمه‌ی محبوب معامله‌گرهای حرفه‌ای محسوب می‌شود. چراکه یک موقعیت سودآور را باوجود تمام تغییرات در روندها و رویکردهای بازار ارزهای دیجیتال تا به انتها حفظ می‌کنند. خوک‌ها را می‌توان نماد حرص در نظر گرفت.

۹ـ خرگوش Fast Money

رویکرد رفتاری: تعداد قابل‌توجهی معامله کوتاه‌مدت انجام می‌دهد.

این تریدرها بی‌وقفه معاملات کوتاه‌مدت ایجاد کرده و در بازار از یک قیمت روی یک قیمت دیگر می‌پرند و سعی می‌کنند روی ارزهای دیجیتال بی‌خاصیت ضرر نکرده و توسط گاوها و خرس‌ها هم خورده نشوند. اسکالپینگ یک روش بسیار سودآور مخصوص خرگوش‌هاست.

۱۰ـ شترمرغ

رویکرد رفتاری: کله خودش را در شن مخفی می‌کند.

تریدر «شترمرغ» (Ostrich) منفعل‌ترین و غیر‌قابل نفوذترین تریدر محسوب می‌شود. او نه‌فقط به پیگیری اخبار و نرخ تبادل‌های به‌روز ‌شده علاقه‌ای ندارد. بلکه به موقعیت‌های مهمی که می‌تواند مستقیما ارزش محصولات را دست‌خوش تغییر کند واکنشی نشان نمی‌دهد. معلوم است که این دسته از تریدرها چندان حضور اثرگذاری در بازار ندارند.

۱۱ـ سگ ولگرد

رویکرد رفتاری: معاملات شکست‌خورده انجام می‌دهد.

«عزیزم، به این میگن سگ ولگرد». معامله‌گر سهام کارکشته با این جمله سهم‌های بدون سود معامله‌گر جوان را توصیف می‌کند. برای همین از این اصطلاح به‌عنوان نمادی از سرمایه‌گذاری ناکافی روی ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود. درنتیجه به تریدرهایی که در سرمایه‌گذاری اشتباه می‌کنند سگ ولگرد گفته می‌شود.

۱۲ـ جوجه

رویکرد رفتاری: کی چاپ می‌شود تا همه‌چیز واقعی شود؟ در ادبیات انگلیسی، جوجه یا Chicken نماد ترس و عدم قطعیت است. برای همین به تریدرهای دو دل و بی‌تجربه جوجه می‌گویند. آن‌ها برای انجام معامله نگران هستند. چراکه ترس به آن‌ها اجازه نمی‌دهد ریسک کنند. تریدرهای جوجه خیلی دیر وارد معامله می‌شوند.

سخن آخر

تریدر شدن رؤیای انسان‌های زیادی است. همه در این زمینه مدعی هستند و خود را گرگ وال‌استریت می‌دانند. اما تعداد کمی هستند که با آگاهی و شناخت و دانش از خود و این شغل و بازار وارد این حرفه می‌شوند. این تعداد اندک همان افرادی هستند که ماندگار و موفق می‌شوند. پس در هر کاری بهتر است اول خودتان را بشناسید و نقاط ضعف و قوتتان را بدانید. در قدم بعدی شناخت ماهیت شغل موردنظر، ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری موردنیازش را شناسایی کنید و درنهایت روانشناسی بازار را بیاموزید.

حال تصور می‌کنید که آیا با در نظر گرفتن ویژگی‌های شخصیتی‌تان می‌توانید تریدر موفقی شوید؟

دسته بندی : شخصیت موفق, فرصت شغلی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.