تست‌های شخصیت شناسی و شخصیت شناسی

تست های شخصیت شناسی

من با دوستم خیلی فرق دارم. او فردی است که در کنار جمع دوستانه ما همیشه از شلوغی و حرف زدن با دیگران لذت می‌برد، اما من همیشه ترجیح می‌دهم با او تنها به یک کافه دنج برویم و لذت ببریم. من با همسرم همیشه این مشکل را دارم که او بسیار جزئی‌نگر است. اما من کلیات موضوع برایم جذابیت دارد. آیا تا به امروز فکر کردید دلیل این تفاوت‌ها چیست؟ احتمالا بارها شنیده‌اید که می‌گویند شخصیت شما با دیگران متفاوت است و همه شبیه هم نیستند. بله درست است، برای مثال دوست شما که عاشق حرف زدن و تعامل با دیگران است دارای شخصیت برونگرا است و شما که تنهایی را ترجیح می‌دهید درونگرا هستید. برای شناخت شخصیت، راه‌ها و روش‌های بسیار زیادی وجود دارند. برای مثال مهم‌ترین آن‌ها استفاده از تست‌های شخصیت شناسی است.

تست‌های شخصیت شناسی روشی به منظور ارزیابی ساختارهای شخصیت انسان است. در این مقاله سعی بر آن داریم شما را با مهم‌ترین و کاربردی‌ترین تست‌های شخصیت شناسی آشنا کنیم.

تاریخچه شخصیت شناسی و تست‌های شخصیت شناسی

خاستگاه تست‌های شخصیت شناسی به قرن ۱۸ و ۱۹ میلادی برمی‌گردد. از دیرباز تا به امروز پاسخ این سؤال که “شخصیت من چگونه است” مورد علاقه بشریت بوده است. همیشه تفاوت‌ها و ناسازگاری‌ها باعث شده تا انسان‌ها بیشتر به حوزه شخصیت شناسی و تست‌های شخصیت شناسی علاقه‌مند باشند. امروزه ارزیابی شخصیت در زمینه‌های گسترده‌ای ازجمله مشاوره فردی و زوجی، روانشناسی مدرسه، مشاوره شغلی، آزمون استخدامی، بهداشت و ایمنی شغلی و… استفاده می‌شود.

همچنین جالب است بدانید تست‌های شخصیت به شما این دید را می‌دهند تا چطور با مشتریان، همکاران، مدیران، کارمندان، همسر و… ارتباطی موثر برقرار کنید؟

مطلب مرتبط: تحلیلی بر تناسب شغل و شخصیت

انواع تست‌های شخصیت شناسی

ارزیابی عینی، تست‌های روانشناختی هستند که خصوصیات فرد را به‌گونه‌ای بررسی می‌کنند که تحت تأثیر اعتقادات شخص آزمایش کننده قرار نگیرد. به عبارتی می‌گویند آن‌ها مستقل از تعصب شدید هستند. این تست‌ها معمولا شامل بانکی از سؤالات می‌شوند که دارای نمره‌گذاری استاندارد و مشخص‌اند.

رایج‌ترین آزمون عینی در روانشناسی شخصیت، سنجش خود گزارشی است. یعنی شرکت کننده با پاسخ به سؤالات اطلاعاتی را درباره خود و اعتقاداتش بیان می‌کند. تست‌های شخصیت شناسی معمولا از آیتم‌های چندگزینه‌ای یا مقیاس‌های شماره‌دار استفاده می‌کنند.

تست‌های خودگزارشی با اهداف تشخیصی تا کمک به راهنمایی شغلی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این تست‌ها به فرد نشان می‌دهند که مطابق با تیپ شخصیتشان چه شغلی مناسب آن‌ها است. همچنین بسیاری از این تست‌ها نقش مهمی در تصمیم‌گیری فرد در زندگی شخصی دارد. به‌عنوان مثال، فرد با چه تیپ شخصیتی در آینده بهتر است ازدواج نماید؟

مطلب مرتبط: با چه تیپ شخصیتی ازدواج موفق‌تری خواهید داشت؟

برخی از محبوب‌ترین تست‌های شخصیت شناسی عبارتنداز: تست شخصیت مایرز بریگز، تست پنج عامل شخصیت نئو، تست شخصیت شناسی انیاگرام و… در ادامه مقاله قصد داریم دو مدل از این تست‌ها یعنی، تست شخصیت شناسی mbti و تست نئو را توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

تست های شخصیت شناسی

تست شخصیت شناسی MBTI

تست شخصیت شناسی mbti براساس تئوری کارل یونگ تهیه شده است. تست شخصیت مایرز-بریگز از محبوب‌ترین و پرکاربردترین تست‌های شخصیت شناسی است. این تست افراد را در چهار بُعد دو قطبی ارزیابی می‌کند.

برونگرا و یا درونگرا: برونگرایی و درونگرایی در یک توضیح کوتاه به این منظور است که آیا شما بیرونی و عمل‌گرایید و یا درونی و اندیشه‌گرا هستید؟

حسی و شهودی: حسی‌ها همیشه اطلاعات را با استفاده از حواس پنج‌گانه خود درک می‌کنند. اما در مقابل شهودی‌ها مبتنی بر شهود مسائل را درک و تجزیه و تحلیل می‌کنند.

تفکری و احساسی: این مسئله را تعیین می‌کند که آیا تصمیم‌گیری فرد مبتنی بر عقل است و یا از روی احساسات و همدلی تصمیم‌گیری می‌کند؟ ترجیح شخصیتی تفکری، عقلانی تصمیم می‌گیرد و احساسی‌ها مبتنی بر احساساتشان تصمیم‌گیری می‌کنند.

قضاوتی و ادراکی: این مسئله به این مورد اشاره دارد که فرد با استفاده از عملکرد قضاوتی خود که مبتنی بر برنامه‌ریزی و چارچوب است رفتار می‌کند و یا بر اساس عملکرد ادراکی‌اش که مبتنی بر انعطاف‌پذیری است با دنیای بیرونی خود ارتباط برقرار می‌کند.

در کنار این چهار بُعد اصلی، از تست شخصیت شناسی MBTI، شانزده تیپ شخصیتی استخراج می‌گردد. که بر اساس آن‌ها می‌توان نقاط قوت، نقاط ضعف، مشاغل و رشته‌های تحصیلی مناسب فرد را تعیین کرد. پس از انجام دادن این تست سبک روابط فرد با دیگران و چگونگی تعامل مؤثرشان نیز مشخص می‌شود.

ورود به تست شخصیت شناسی MBTI

تست پنج عامل شخصیت نئو NEO

تست شخصیت شناسی نئو، پنج عامل شخصیتی مهم افراد را مشخص می‌کند. مطابق با این پنج عامل، پنج بُعد شخصیتی فرد که شامل بازبودن نسبت به تجربه‌های جدید، با وجدان بودن، برونگرایی، سازش‌پذیری یا توافق‌پذیری و روان‌رنجور بودن است، مشخص می‌گردد. این تست به ویژه در پژوهش‌های روانشناسی بسیار مورد استفاده قرار گرفته است.

ورود به تست پنج عامل شخصیت نئو NEO

سخن پایانی

همان‌گونه که از مقاله بالا نتیجه می‌گیریم شناخت شخصیت، نیازمند سنجشی دقیق است. هریک از ما برای اینکه بتوانیم بهترین و مناسب‌ترین انتخاب‌ها را در زندگی داشته باشیم ابتدا باید شخصیت خود را به خوبی بشناسیم و متناسب با آن تصمیم بگیریم.

همچنین با شناخت شخصیت خود و دیگران به خوبی می‌توانیم احساسات خود و دیگران را درک کنیم، درنتیجه روابط بهتر و مؤثرتری برقرار خواهیم کرد. تست‌های شخصیت شناسی می‌توانند ما را در مسیر شناخت خود کمک کنند.

دسته بندی : استخدامی و شغلی, منابع انسانی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.